فیتنس

in تناسب اندام

فیتنس

شايد يكي از مهمترين تفريح همراه با ورزش براي افراد بويژه امروزه در ايران، ورزش بدنسازي باشد.  افرادي كه به اين ورزش رو مي آورند در ابتدا عموماً تفاوتي بين رشته هاي مختلف ورزش بدنسازي نمي بينند.  اما بايد گفت كه اينطور نيست. بدنسازي شامل رشته هاي مختلف نظير فيتنس ، بادي بيلدينگ ، بادي كلاسيك و ... است.

افرادي كه به رشته هاي مختلف وارد مي شوند داراي شرايط متفاوتي هستند. براي مثال فردي كه از استخوان بندي درشتي برخوردار است و هيكل درشتي دارد عموماً وارد رشته بادي بيلدينگ مي شوند. اما فرادي كه از استخوان بندي درشتي برخوردار نيستند و هيكل جمع و جوري دارند ، رشته فيتنس براي آن ها بهترين گزينه پيش روست. در اصل در رشته بدنسازي اصولا حجم زيادي به بدن داده مي شود و تمرينات آن تعداد كم وزنه با حداكثر سنگيني است اما در فيتنس هدف ، تقويت قدرت عضله اي است و در آن تعداد وزنه هاي بالا با وزن متوسط مي باشد. در اصل در فيتنس نيازي به تمرين با وزنه هاي سنگين نيست. وزنه زدن نيز راحت ترين راه براي رسيدن به توده عضلاني است. هدف اصلي در بدنسازي حجيم ساختن بدن و در فيتنس ، متناسب و خوش فرم نمودن آن است. در فيتنس سوزاندن چربي هاي اضافه نيز صورت مي گيرد. در بدنسازي اصولا دوره اي به اسم دوره حجم و افزايش وزن وجوز دارد در حالي كه در فيتنس دليلي براي افزايش حجم و افزايش وزن وجود ندارد این ورزش به دليل ظرافت خود بيشتر مورد توجه بانوان است و بدنسازي مورد علاقه آقايان است. این ورزش معمولا به تمرين كمتري با وزنه نياز دارد و يك جلسه تمرين بدنسازي حدود ٣ برابر زمان بيشتري مي گيرد. بدنسازان نيز به دليل تمرينات سنگين خود نياز به مصرف پروتئين بيشتر دارند در حالي كه افرادي كه در فيتنس فعاليت مي كنند نيازي به مصرف پروتئين ندارند. علاوه بر اين ها این رشته ورزشي رژيم غدايي متفاوتي از بدنسازي دارد و براي فيتنس بايد رژيم سنگين تري را رعايت كرد در حالي كه رژيم بدنسازي بايد علاوه بر رعايت رژيم غذايي به مصرف زياد پروتئين اقدام كرد. در فيتنس با يك بدن فرم گرفته شكم عضله اي و پاهاي سفت و عضله اي روبرو مي شويم. اما در بدنسازي هيچ ظرافتي ديده نمي شود و بيشتر حجم عضله ها به چشم مي آيد. افرادي كه به رشته ورزشي فيتنس وارد مي شوند حدودا يك سال و نيم نتيجه مطلوب را مي گيرند. اين در حالي است كه تمام برنامه ورزشي و برنامه غذايي و تمرينات هوازي را به طور منظم و پي در پي انجام داده و از وقفه انداختن بين تمرينات آن خودداري كنند.

در آخر باید گفت هر چند که فیتنس نسبت به بادی بیلدینگ بدنسازی ظرافت بیشتری دارد و بادی بیلدینگ ظرافت خاص فیتنس را ندارد اما باید یاد آور شد که این موضوع اصلا از محبوبیت بدنسازی کم نکرده و این رشته طرفداران پر و پا قرص و خاص و همیشگی خودش را دارد. این افراد با دیدن آینده ی افرادی چون آرنولد و راک بیشتر و بیشتر به رشته بدن سازی روی آورده و در اصطلاح مجاب شده اند. اما افرادی که سعی دارند ورزش را برای سلامتی خود انجام دهند و به قول معروف ریا کاری نکنند و بدن خود را در معرض نمایش قرار ندهند رشته فیتنس را انتخاب کرده تا خود از سلامتی و فرم خاص بدنشان لذت ببرند.

 

فیتنس بانوان

زنان ایرانی به دلایلی چون کمبود وقت، پول و امکانات ، مسايل اجتماعي، کمبود علاقه، ناآگاهي، عدم مهارت و توانايي و مشکلات سلامتي مشارکت کمی در فعالیت های ورزشی دارند. در حالی که وجود زنان سالم و با نشاط، سلامتي جسم و روح جامعه را به همراه خواهد داشت.

فیتنس بانوان در بعد جسماني و روان شناختي موجب زيبايي و تناسب اندام تقويت و درمان جسم، آرامش روان و اعصاب، افزايش اعتماد به نفس، تخليه انرژي و عامل پيشگيري از استرس و افسردگي در زندگي روزمره مي شود و نيز در بعد اجتماعي تاثيرات فراواني بر زندگي اجتماعي بانوان دارد، به طوري كه ورزش موجب جلوگيري از آسيب اجتماعي، افزايش تعاملات اجتماعي، گذران اوقات فراغت، كارايي در زندگي روزمره و سلامت و نشاط اجتماعي است.

عدم تحرک در زنان ایرانی باعث شیوع پوکی استخوان و روماتیسم مفصلی شده است. زنان به اشتباه بر این باورند که  ورزشکاران زن دارای بدنی مردانه و خشن هستند. در واقع وجود هورمون تستترون در بدن مردان باعث عضلانی شدن بدن آنها می شود. تمرینات شدید ورزشی، میزان ترشح و تولید این هورمون را در بدن مردان افزایش می دهد. در  حالی که مقدار این هورمون در بدن زنان بسیار کم است. افزایش فعالیت بدنی برای زنان تاثیری در افزایش میزان ترشح این هورمون ندارد.

بدن متناسب می تواند آرزوی هر زنی باشد. داشتن اندام دلخواه، چربی سوزی و افزایش توانایی بدن فلسفه هر ورزشی است. فیتنس علاوه بر چربی سوزی اندامی موزون و هماهنگ می سازد. فیتنس بانوان چربی دور عضلات را کاهش می دهد و عضلات را سفت کرده و مانع افتادگی عضله می شود.

فیتنس بانوان با هدف تناسب و فرم دهی به اندام صورت می گیرد و از وزنه های سنگین استفاده نمی شود. فیتنس بانوان با چربی سوزی و کاهش کالری همراه است و اندامی زیبا و متناسب را به شما هدیه می دهد.

از آنجا که هدف فیتنس بانوان حجم دهی عضلات نیست، عضلات کمتری درگیر می شود و با انجام حرکات کششی و ورزش های هوازی قدرت عضلات افزایش می یابد. فرم دهی به پاها انجام گرفته و شکم عضلانی می شود. فیتنس بانوان باعث افزایش تراکم استخوان ها می شود.

و خطر ابتلا به امراضی چون ناراحتی های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ریه، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ کاهش می یابد. کاهش کلسترول، بالا بردن میزان انرژی،  افزایش اعتماد به نفس، کاهش استرس، از بین بردن افسردگی و در نهایت آرامش و کنترل وزن از اثرات فیتنس بانوان است.

فیتنس بانوان با هدف انجام تمرین های زیاد و طولانی انجام نمی گیرد و تمرین هایی آهسته است که باید تداوم داشته باشد.  بهتر است تمرین با کمک یک مربی انجام شود و از داروهای چربی سوز استفاده نکنند . چنانچه برنامه های تمرینی، متناسب با شرایط و ویژگی های منحصر به فرد هر فرد به درستی تنظیم شده باشند و فرد نیز از الگوی صحیح تمرین پیروی کند و برنامه غذایی مناسب و متناسب داشته باشد بدون استفاده از قرص های چربی سوز می توان به فرم بدنی ایده آل رسید. مصرف دارو در فیتنس جایی ندارد.

بانوان در هنگام ورزش به مقدار کافی آب بنوشند. افرادی که سیگار مصرف می کنند یا میزان فشار خون و کلسترول آنها زیاد است لازم است که قبل از انجام هر حرکت ورزشی با پزشک مشورت کنند.

تغذیه فیتنس بانوان شامل مصرف سالاد، سبزی و میوه است. سالم زندگی کنید.