چه جوری درست تغذیه کنیم؟

پروفسور منوچهر جعفریان، متخصص و پژوهشگر برجسته علوم تغذیه بعد از 45 سال دوری، به وطن بازگشته و حاصل یافته‌های علمی و آزمایشگاهی این محقق که نتیجه 25 سال تلاش مستمر اوست را با خود آورده است.

یافته‌هایی که در ظاهر آنقدر ساده‌‌اند که عمل کردن به آنها شوخی به نظر می‌رسد.

ادامه مطلب

رنگها در میوه ها از چه سخن میگویند

میوه ها بسته های کاملی از مواد مغذی هستند. این مواد مغذی در سلامت همه اعضای بدن از چشم گرفته تا استخوان ها موثر است. حتما اسم رژیم مدیترانه ای را شنیده اید. به دلیل این که مصرف میوه و سبزی های متنوع جزء ارکان اصلی این رژیم است باعث شده سلامتی افراد تحت این رژیم روز به روز افزایش یابد. هیچ گاه نمی توانید مصرف غذاهای فرآوری شده را با خوردن توت فرنگی یا کلم بروکلی تازه مقایسه کنید زیرا میوه ها و سبزی های رنگی سرشار از ویتامین ها، فیبر و آنزیم های مفید هستند. در ادامه به انواع رنگ میوه و سبزیجات اشاره می کنیم.

ادامه مطلب

عوارض مصرف زیاد نمک

عوارض مصرف زیاد نمک

درصورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه‌ها هم سالم بوده و عملکرد خوبی داشته باشند نمک مورد نیاز بدن تامین می‌شود، اما درصورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور یا اختلال در کارکرد کلیه‌ها یا یکی از سیستم‌های مربوط به دفع،نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام یا قسمت‌هایی از بدن می‌شود. مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشار خون و بروز بیماری‌های قلبی – عروقی به ویژه در افرادی که سابقه این بیماری‌ها را در خود یا خانواده دارند، می‌شود. طبق تحقیقات مشخص شده است که دریافت زیاد نمک علاوه بر افزایش فشار خون، اثرات مضر دیگری نظیر سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و ... نیز بر سلامت دارند.

ادامه مطلب

لاغری با سیب زمینی؟؟

از زمانی كه سر والتر رالی در قرن شانزدهم برای اولین بار تعدادی چشم سیب زمینی را كه گیاهی بومی آمریكای جنوبی بود، در مزرعه خود در ایرلند كاشت ۲۰۰ سال طول كشید تا سیب زمینی توسط عموم مردم به عنوان گیاهی خوراكی پذیرفته شود. در انگلیس اغلب مردم به دلیل نزدیكی آن با خانواده گیاهان سمی نسبت به خوراكی بودن این گیاه مظنون بودند. البته قسمت های سبز سیب زمینی واقعاً سمی و حاوی مواد مخدر است، همچنین چشم های سیب زمینی كه سبز شده باشند. با این وجود قرابت سیب زمینی با خانواده گیاهان سمی نباید موجب شود از خواص فراوان آن غافل شویم.

ادامه مطلب

ضررهای مصرف زیاد چای سیاه

نوشيدن يک فنجان چاي داغ پس از يک روز پرمشغله مي تواند خستگي را از تن درآورد. قرن هاست که از اين نوشيدني داغ و آرام بخش، براي آرام کردن ذهن و بدن استفاده مي شود.

ادامه مطلب

غذاهای پاییزی نوش جان کنید

از دیدگاه طب سنتی هر فصل مزاج خاص خود را دارد و حتما باید سبک زندگی و غذاها نیز متناسب با فصل تغییر کند تا فرد سالم بماند و دچار بیماری های روحی و جسمی مرتبط با فصل نشود

ادامه مطلب

شش میوه تابستانی با شش درد و شش درمان

میوه ها جزو گروه های غذایی ای هستند که خوردنشان همواره به وسیله متخصصان تغذیه توصیه می شود و تاکید آن ها این است که میوه ها تازه و فصل باشند؛ یعنی میوه های تابستانی، در تابستان و میوه های زمستانی در زمستان خورده شوند. البته تنوع بخشیدن به رژیم غذایی نیز جزو توصیه های دیگر آنهاست زیرا میوه ها خواص ویژه ای دارند که می توان از آن ها بهره برد. این ایمیل به خواص 6 نوع از میوه های تابستانی اختصاص دارد که امیدوارم مورد توجه شما دوستان واقع شود.

ادامه مطلب

توصیه های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان

هر ساله پس از ماه رمضان ممکن است افراد افزایش وزن پیدا کنند و یا ضعیف و دچار بیماری های گوارشی شوند . که پرخوری و بد خوری دلیل عمده این عوارض است. بنابراین مواد غذایی چون گوشت،‌ مرغ ، ماهی ،‌ لبنیات و سبزی ها باید قسمت اعظم رژیم غذایی شخص را بگیرد.

ادامه مطلب

میوه های لذت بخش تابستانی و خواص آنها

آن دسته از میوه هایی که در فصل تابستان تازه و فراوان در اختیار ما هستند، میوه های تابستانی نامیده می شوند. در فصل تابستان احساس بی اشتهایی در افراد بیشتر می شود و همین امر نیاز بدن را به دریافت مواد غذایی غنی و سرشار افزایش می دهد. میوه های آبدار و ترش به طور طبیعی در فصل تابستان ، تاثیر خنک کننده ای در بدن دارند.

ادامه مطلب

قرص آهن و خواص آن

کم خونی ناشی از فقر آهن، رایج ترین بیماری کمبود تغذیه‌ای در جهان است و در میان کودکان و زنان شایع‌تر است. این نوع کم خونی به خاطر مقدار ناکافی از آهن در رژیم غذایی، نقص در جذب آهن، از دست دادن شدید خون بر اثر جراحی یا تصادف، از دست دادن تدریجی خون از طریق عادت ماهیانه یا خونریزی از دستگاه گوارش توسعه پیدا می‌کند.

ادامه مطلب

نوشیدن آب در هنگام ورزش

اگر به طور معمول ورزش‌تان حدود 60 دقیقه یا کمتر طول می‌کشد و تمرینات شدید در فضای باز با آب و هوای گرم و مرطوب ندارید، نیازی نیست که تمرینات‌تان را برای نوشیدن آب قطع کنید.

ادامه مطلب

اهمیت ویتامین‌ها برای بدن انسان

کلمه ویتامین از واژه لاتین ویتا به معنی “زندگی” برگرفته شده است. ویتامین‌ها در فرایند متابولیسم، رشد و سیستم ایمنی بدن اهمیت حیاتی دارند و کمبود آنها بدن را با بیماری‌های مختلفی روبرو می‌کند. در ادامه از اهمیت حیاتی ویتامین‌ها برای بدن انسان، اطلاعاتی کسب خواهید کرد.

ادامه مطلب

۶ غذایی که باعث بروز مشکلات خواب می‌شود

بیشتر افراد فکر می‌کنند که نوشیدن روزانه دو فنجان قهوه‌ی کافئین دار قبل از خواب ،باعث بی‌خوابی در طول شب می‌شود هرچند که این مورد کاملا صحیح است اما بیشتر افراد نمی‌دانند که حتی غذاهای سالم و طبیعی نیز می‌تواند باعث بی‌خوابی در طول شب شود.

 

ادامه مطلب

چربی سوز

چربی سوز

لاغر شدن و تناسب اندام امروزه به یکی مهمترین مسائل برای بسیاری از انسان ها تبدیل شده است. در این میان پرهیز از مصرف خوراکی هایی که باعث افزایش وزن می شوند و روی آوردن به مصرف خوراکی هایی که باعث چربی سوزی و کاهش وزن می شوند، اهمیت به سزایی پیدا کرده است.

ادامه مطلب

بدترین نکات تغذیه‌ای که تابه حال شنیده‌اید

به نظر می‌رسد هر روز ترفندها و نکات تغذیه‌ای جدیدی ایجاد می‌شود. هر زمان که سری به دنیای تغذیه بزنید با موارد و ترفندهای جدید تغذیه‌ای روبرو می‌شوید که شما را ترغیب می‌کنند رژیمی سالم داشته باشید. با وجود چنین حجم گسترده‌ای از اطلاعات، داشتن یک رژیم غذایی سالم ممکن است کمی گیج کننده باشد.

 

ادامه مطلب

هفت ماده محبوب که خوردن آنها بعد از ورزش چاق کننده است

اگر تمرينات شما سخت و طولانی نيست، بهتر است قبل و بعد از آن تنها به نوشيدن آب بسنده کنيد. اما اگر تمرينات سختی داريد و مدت زمان طولانی در حال انجام تمرينات سخت ورزشی هستيد بايد به دنبال مواد غذايی باشيد که برای بدنتان سالم باشد و بتواند مواد مورد نياز آن را تامين کند. در اين مقاله قصد داريم ۷ ماده‌ی غذايي را معرفی کنيم که مصرف آن‌ها بعد از ورزش مي‌تواند چاق کننده باشد .

 

ادامه مطلب

مواد غذایی موثر در رفع یبوست

کدام مواد غذایی در بروز یبوست موثرند؟

 یبوست از مشکلات شایع دستگاه گوارش است که با مصرف برخی از مواد غذایی به ویژه مواد خوراکی صنعتی و فرآوری شده تشدید می‌شود  .

ادامه مطلب

مواد غذایی با کالری منفی

شاید عنوان ” کالری منفی” قدری باعث تعجب شود؛ به هر حال همه ی غذاها دارای میزان خاصی کالری هستند و هیچ غذایی را نمی توانید پیدا کنید که به هیچ وجه دارای کالری نباشد.
کلیه غذاهایی که ما به طور روزانه مصرف می کنیم، دارای میزان مشخصی کربوهیدرات، پروتئین، و چربی هستند.

ادامه مطلب

زمان خوردن شام و سلامتی

شام را اول شب بخورید.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، محققین می گویند علاوه بر فاکتور مهم انتخاب مواد خوراکی سالم، انتخاب زمان مناسب برای غذا خوردن به ویژه در مورد وعده غذایی شام نیز در هضم سریع غذا و رفع اختلالات گوارشی نقش چشمگیری دارد.

ادامه مطلب

چای سبز

آنچه می خواهید از چای سبز بدانید . . .
تحقیقات دانشمندان ژاپنی نشان میدهد افرادی که روزانه 5 فنجان و یا بیشتر چای سبز می نوشند 16% احتمال ابتلا به گرفتگی رگها در آنها کمتر است.

ادامه مطلب

توصیه‌های تغذیه عید نوروز

توصیه‌های تغذیه برای نوروز:
۱. در سفر مصرف صبحانه را فراموش نکنید. سعی بر مصرف صبحانه ی پروتئینی – سبزیجاتی – لبنیاتی داشته باشید زیرا این وعده شما را کاملاً سیر کرده و مانع از مصرف ناهار به مقدار زیاد خواهد شد. البته مصرف تمامی این اقلام باید طی ساختار کاهش وزن شما باشد نه بیشتر.

ادامه مطلب

ترش یا شیرین؟

مرکبات
بزرگ، کوچک، زرد، نارنجی و حتی سبز. مرکبات در همه شکل و رنگی وجود دارند. تقریبا 60 نوع مختلف از مرکبات وجود دارند که همه از یک خانواده هستند. لیموها، نارنگیها و سیتروس ماکسیما ها مرکبات اصلی هستند.

ادامه مطلب

آشنایی با مواد مغذی چربی سوز

اشاره : چندین ماده مغذی خاص در رژیم غذایی ما وجود دارد که مانع تجمع چربی در قسمتهایی از بدن میشود که به انباشتگی چربی حساس هستند . مانند کبد که تجمع چربی در آن دارای عواقب ناخوشایند و خطرناک است .

ادامه مطلب