توصیه‌های تغذیه عید نوروز

توصیه‌های تغذیه برای نوروز:

۱. در سفر مصرف صبحانه را فراموش نکنید. سعی بر مصرف صبحانه ی پروتئینی – سبزیجاتی – لبنیاتی داشته باشید زیرا این وعده شما را کاملاً سیر کرده و مانع از مصرف ناهار به مقدار زیاد خواهد شد. البته مصرف تمامی این اقلام باید طی ساختار کاهش وزن شما باشد نه بیشتر.
۲. میان وعده های سبزیجاتی داشته باشید. میان وعده ها سرعت گیرهای خوبی برای مصرف حجم زیاد غذا در وعده های اصلی هستند.
۳. در شروع مصرف وعده های اصلی، مصرف پیش غذای ساده و کم کالری داشته باشید. ترجیحاً سالاد سبزیجات یا سوپ با سبزیجات نشاسته ای کم یا فاقد آنها.

۴. فراموش نکنید شما در فرایند کاهش وزن هستید پس خوشحالی های کوچک و کاذب ناشی از خوردن غذاها و دسرهای پر کالری را با خوشحالی کاهش وزن یا حفظ وزن عوض نکنید.

۵. در صورت مصرف وعده ی غذایی پر کالری یا ماده ی غذایی پر کالری فعالیت بدنی در غالب ورزش را در برنامه ی روزانه بگنجانید و یا اگر وجود دارد زمان آن را کمی بیشتر کنید.

۶. فعالیت بدنی توصیه شده در ایام سفر پیاده روی آرام و طولانی مدت است در صورت عدم مشکلات مفاصل و قلبی- عروقی فعالیت بدنی 30 یا 40 دقیقه ای توصیه می شود.

۷. از مصرف مشروبات الکلی تا آنجا که امکان دارد پرهیز کنید چون الکل، تنها کالری خالص است که نه نها باعث اضافه وزن و آسیب کبدی در بلند مدت شده و البته کمبود ریز مغزی ها و ویتامین ها ی گروه B – مانع از سوختن چربی های موجود در بدن نیز شده.

۸. الگوی غذایی درست راحتی در سفر رعایت کنید. داشتن 3 وعده ی اصلی سبک و 3 میان وعده ی سالم.

۹. در سفر الگوی خواب ممکن است تغییر کند، خواب نقش بسیار مهمی در کاهش وزن دارد تا آنجا که امکان دارد 6 تا 8 ساعت خواب آرام در بازه ی زمانی مناسب داشته باشید.

۱۰. آرامش در سفر، تا آنجا که ممکن است با سفر استرس های روزمره را از خود دور کرده و این آرامش را در خود حفظ کنید. آرامش روان نقش بسیار مهمی در سوزاندن چربی ها در بدن دارد.

۱۱. از حذف وعده ها و مصرف تنها یک وعده ی حجیم بپرهیزید. فراموش نکنید 3 وعده ی سبک در کاهش وزن شما موثر است.

۱۲. در هنگام سفر برخی از مشکلات گوارشی ممکن است به سراغ ما بیایند. تلاش در بر طرف کردن این مسئله کنید. با به موقع دستشویی رفتن و عدم تاخیر در این عمل، مصرف 6 لیوان آب در روز – پیاده روی و فعالیت مناسب.

۱۳. توصیه به پر کردن چارت غذایی در سفر است. این چارت به ما یاد آوری می کند تعهدی به خود برای کاهش وزن داریم، از طرفی به ما آگاهی می دهد که آیا وعده ای را حذف، کم یا زیاد کرده ایم یا خیر.

۱۴. شام را سبک انتخاب کنید، بیشتر سبزیجات و پروتئین در این وعده استفاده کنید. از مصرف کربوهیدرات حجیم در این وعده پرهیز کنید.

نویسنده: متخصص تغذیه اسلیم فکتوری