حفظ تناسب اندام با نوشیدن آب

کارشناسان مواد غذایی می گویند برای حفظ تناسب اندام آب بنوشید.

 

آب باعث افزايش متابوليسم بدن مي شود و باعث مي شود احساس سير بودن به شما دست دهد که در نتیجه منجر به کاهش وزن می شود. بنابراین به جاي نوشيدني‌هاي پر كالري، آب بنوشيد. چنانچه شما يك ليوان آب يخ بنوشيد، بدن شما بايستي اين آب را گرم كند، در نتيجه مقداري از اين گرماي مورد نياز را از سوزاندن چربي ها به دست مي آورد. اين کارشناس مواد غذایی، كاهش استرس را از دیگر فواید نوشیدن آب ذکر کرد و گفت: هميشه به هنگام كار يك ليوان آب بر روي ميز خود داشته باشيد و يا به هنگام ورزش، يك بطري آب به همراه داشته باشيد، تا با استرس كمتري به فعاليت بپردازيد. حفظ زیبایی اندام زنان با نوشیدن آب همچنین پیشنهاد شده. برای حفظ اندام تان سعی کنید روزانه مقدار فراوانی آب یا نوشیدنی‌هایی‌ بنوشید که کالری کمی‌ دارند. می‌‌توانید با خوردن یک لیوان آب خنک یا یک نوشیدنی کم‌کالری به خوردن غذاهای پرکالری خاتمه بدهید. یعنی وقتی دیدید که دارید زیاد غذا می‌خورید، یک لیوان آب بردارید و دیگر بعد از آن غذا نخورید.

اگر طعم آب را دوست ندارید، می‌‌توانید کمی‌ آب مرکبات مثل لیمو یا چند قطره از آب میوه دیگری مثل انبه یا هلو که کالری کمتری دارند را به آن اضافه کنید، طوری که فقط طعم آن عوض شود.

راه های لاغر شدن با آب 

مقدار آبی را که درحال حاضر می نوشید، تعیین کنید. اگر به مقدارکافی آب نمی نوشید (حداقل ۸لیوان درروز)، سعی کنی مقدارآن را افزایش دهید.

قبل از تشنه شدن، آب بنوشید. به نشانه های کم آبی در بدن خود توجه کنید. بدن بسیاری از افراد در طی روز دچار کم آبی است، ولی خودشان نمی دانند.

 نوشیدن آب زیاد، میزان سوخت و ساز (متابولیسم) بدن شما را افزایش می دهد. تاثیر نوشیدن آب در افزایش متابولیسم بدن همانند تاثیر ورزش در این امر است.

 آب سرد بنوشید، زیراباعث کاهش وزن بیشتری می شود. نوشیدن آب سرد، کالری بیشتری از بدن می سوزاند و باعث می شود بدن، سریع تر آب را جذب کند.

 ورزش کنید، روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید و پرخوری نکنید، آن وقت خواهید دید که بدون ایجاد هیچ مشکلی، وزنتان کم می شود.

 نیم ساعت قبل از خوردن غذا، آب بنوشید. این کار باعث می شود احساس سیری کنید و کمتر غذا بخورید.

 هنگامی که صبح از خواب بلند شدید، یک لیوان آب بنوشید. این کار هم به لاغر شدن شما کمک می کند و هم باعث شادابی پوست و کار بهتر دستگاه گوارشی (جلوگیری از یبوست) می شود.

 هنگامی که بیشتر آب می نوشید، بیشتر هم ادرار خواهید کرد که این کار باعث می شود آبی که از قبل در بدنتان جمع شده، دفع شود.

 برای اینکه دستگاه گوارشتان بهتر کار کند، آب بنوشید.

 نوشابه های شیرین گاز دار و حتی نوشابه های رژیمی (بدون قند) را نخورید تا لاغر شوید. این نوشابه ها باعث افزایش اشتهای شما می شوند، همچنین کالری زیادی دارند.

 مواد غذایی را که آب زیادی دارند، بخورید؛ مثل کاهو، کرفس، بروکلی، مرکبات(پرتقال، لیمو، نارنگی)، جوانه گندم وحبوبات.

 نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه، چای و نوشابه های گاز دار را که باعث دفع آب از بدن می شوند، خیلی کم مصرف کنید و به جای آنها نوشیدنی های بدون کافئین مثل دوغ و آبمیوه بنوشید.

 به آبمیوه کمی آب اضافه کنید و سپس بنوشید تا هم میزان کالری آن کم باشد و هم در عین حال نوشیدنی طعم داری بنوشید.

 غذاهای پر آب مثل انواع میوه ها و سبزی ها، نسبت به غذاهای کم آب مثل کیک و کلوچه، کالری کمتری دارند. مهار اشتها با خوردن آب نتایج یک تحقیق که به تازگی انجام شده نشان می دهد نوشیدن یک یا دو لیوان آب قبل از غذا بهترین روش برای مهار اشتها و کاهش وزن است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، محققان اعلام کردند نوشیدن آب به انسان حالت سیری می‌دهد و از آن‌جا که آب کالری ندارد، نوشیدن زیاد آب قبل از غذا می‌تواند فرد را دچار مشکلات سلامتی کند.

‘برندا داوی ‘ از ‘ویرجینیا تک’ در ‘بلاکسبرگ’ گفت: در این مطالعه اخیر دریافته ایم که در طول ۱۲ هفته ، افرادی که قبل از سه وعده غذایی خود در روز آب می نوشیدند حدود پنج پوند (حدود دو کیلوگرم و نیم ) بیشتر از افرادی که نوشیدن آب را افزایش ندادند کاهش وزن داشتند. دلیل ساده این کاهش وزن این است که نوشیدن آب قبل از صرف غذا موجب پر کردن معده با ماده ای می شود که هیچ کالری ندارد و در نتیجه صرف آب انسان احساس سیری بیشتری می کند و در وعده های غذایی خود غذای کالری دار کمتری مصرف می کند. با وجود اینکه میزان دقیقی برای مقدار آبی که انسان باید بنوشد وجود ندارد اما کارشناسان توصیه می کنند که تشنگی می تواند راهنمای اکثر افراد سالم برای نوشیدن آب باشد. با این وجود بر اساس توصیه های عمومی برای نوشیدن، زنان باید در روز حدود ۹ فنجان انواع نوشیدنی از جمله آب بنوشند و مردان حدود ۱۳ فنجان مایعات مصرف کنند.

محققان ویرجینیا در مطالعات خود ۴۸ فرد بالغ را در طی ۱۲ هفته مورد بررسی قرار دادند و آن‌ها را به دو گروه تقسیم کردند.این دانشمندان اعلام کردند: افراد که در طی روز ۳ بار قبل از غذا ۲ لیوان آب بنوشند، ۵ پوند (بیش از ۲ کیلوگرم) وزن کم می‌کنند. نتایج این تحقیقات که روی افراد ۵۵ تا ۷۵ ساله انجام شده در نشست ملی جامعه شیمی آمریکایی بوستون ارائه شده است. سرپرست این تحقیقات گفت: افراد برای کم کردن وزن بهتر از آب بنوشند و مصرف نوشیدنی‌های قنددار با کالری بالا را کم کنند.در گروه اول این تحقیقات افراد دو لیوان آب بدون کالری را قبل از غذا می‌نوشیدند و گروه دوم ۲ لیوان آب با کالری کم را قبل از غذا مصرف می‌کردند. بعد از طی ۱۲ هفته افرادی که آب بدون کالری را مصرف می‌کردند ۱۵٫۵ پوند (بیش از ۷ کیلوگرم) وزن کم کردند و افراد دیگر حدود ۱۱ پوند (۴٫۹۹ کیلوگرم) وزن کم کرده‌اند. نکات: :: همیشه از آب سالم تصفیه شده استفاده کنید. :: سعی کنید همیشه مقداری میوه یا سبزی به صورت آماده و شسته شده در یخچال نگه دارید تا هر وقت خواستید در دسترس باشند. 

منبع