ورزش با دستگاه | نرمش

in تناسب اندام

نرمش

انجام نرمش مهمترین اقدام برای فردی است که قصد لاغری و چربی سوزی و کاهش وزن را دارد. نرمش ها باید به گونه ای باشد که بهترین تاثیر را در بدن فرد بگذارد. و این امر زمانی موجب لاغری می شود که تمامی نرمش ها به طور صحیح مداوم و پی در پی و روزانه انجام شود.

فقط در این صورت است که بهترین نتیجه از انجام نرمش حاصل می گردد. این نرمش ها شامل حرکات مختلف می شود. به عنوان مثال انجام حرکات کششی یکی از مهمترین نرمش ها برای رسیدن به حالت وزنی مطلوب است. مثلا حرکات کششی ماهیچه ای، حرکات کششی عضله ای پشت پا و ران و بازو حرکات کششی عضلات کتف می باشد.برای انجام حرکات کششی باید حدود 30 ثانیه بدن یا عضو مورد نظر در حالت کشش مانده و سپس رها شود.اگر تمرینات کششی به درستی و طبق اصول مورد نظر انجام شود در پایان حرکات شما متوجه سفتی و انقباض ماهیچه های خود می شوید.

علاوه بر تمرینات کششی تمرینات قدرتی نیز موردی مناسب برای انجام نرمش می باشد.تحرك نياز به انرژي دارد. از اين رو ورزش بهترين وسيله براي از بين بردن چربيهاي ناحيه شكم است. با تمرين مداوم، سلول هاي ماهيچه اي رشد مي كنند. آنها بتدريج بزرگتر مي شوند و جاي سلول هاي چربي را مي گيرند. وزن عضلات بيشتر از چربي است، اما نمي توانيد چنين تغييري را بسرعت بر روي ترازو مشاهده كنيد. اگر به طور منظم ورزش كنيد، حدود يك سال بعد دو كيلو گرم به وزن شما افزوده مي شود. همان قدر که شیوه انجام نرمش در تاثیر پذیری آن نقش دارد زمان انجان نرمش نیز نقش به سزایی در اثر پذیری و ظهور تاثیرات آن دارد. مناسب ترین زمان برای انجام نرمش صبح زود است که به نرمش صبحگاهی معروف است.

جالب است بدانید اگر نرمش به طرز صحیح خود انجام شود نه تنها باعث تناسب اندام می شود بلکه موجب تسکین درد هایی در نواحی شکم و کمر و زانو و ... نیز می شود. درمان کمر درد سهل و ممتنع است. یکی از علل مهم زمینه ساز کمر درد ضعف عضلات اطراف ستون مهره و شکم است. انجام نرمش هایی برای تقویت این عضلات اگر به درستی و طبق اصول گفته شده توسط دکتر ارتوپد  انجام شوند، میتوانند تا حد زیادی شدت کمر درد را کم کرده یا کاملا بهبود دهند. تعدادی از این نرمش ها برای تقویت عضلات بوده و تعدادی دیگر برای کشش عضلات و لیگامان های کوتاه شده است. قبل از انجام نرمش های کمر درد با پزشک خود مشورت کنید تا از مفید بودن آن نرمش برای درد خود در نواحی مختلف آگاه شوید.

قبل از انجام نرمش های کمر درد اول چند دقیقه راه بروید تا بدنتان به اصطلاح گرم شود. اگر احساس میکنید انجام هرکدام از نرمش هایی که در زیر توضیح داده میشود برای شما مشکل است میتوانید آنرا انجام ندهید و فقط نرمش هایی را انجام دهید که انجام دادن آن برای شما راحت است. به تدریج بعد از چند هفته که عضلات شکم و کمر شما قوی تر شد خواهید توانست همه نرمش ها را انجام دهید. لازم نیست نرمش ها را حتما به تعدادی که در زیر گفته میشود انجام دهید. میتوانید آنها را با تعداد و دفعات کمتر انجام دهید. به تدریج و بعد از گذشت چند هفته که عضلات شما قویتر شد میتوانید آنها را به تعداد بیشتر انجام دهید.در پایان باید گفت فواید نرمش هم به تناسب اندام و هم به تسکین و بهبود درد های موضعی موجب می شود.

 

تغییر سایز

تغییر سایز مفهومی متفاوت با کاهش وزن دارد. به صورتی که کاهش و یا تغییر سایز صد در صد به معنای کاهش وزن نیست. شما با روش های مختلفی می توانید سایز خود را کاهش دهید به صورتی که تغییر خاصی در وزن شما ایجاد نشود. همچنین به صورت برعکس می توانید سایز برخی از نواحی بدن خود را افزایش دهید بدون آن که وزن شما تغییری پیدا کند.

تغییر سایز نکته ای بسیار مهم در زیبایی اندام است. به گونه ای که اگر در سایز و فرم بدن خود تغییری ایجاد کنید می توانید به اندامی متناسب برسید. ورزش ها و رژیم های غذایی متفاوتی برای تغییر سایز وجود دارد. و تنها رژیم غذایی برای کاهش سایز کافی نیست. ورزش‌هایی که انجام می‌دهید و نحوه‌ی انجام آن‌ها، می‌تواند بر تغییر شکل اندامتان تأثیر بگذارد.

شما می توانید برای فرم دادن به بدن خود و تغییر سایز مواد غذایی خاصی را در برنامه ی غذایی خود قرار دهید و با انجام ورزش هایی مخصوص به سایز و شکل بدن مورد نظر خود دست بیابید. این کار مستلزم تلاش است.

یکی از ورزش های موثر در تغییر سایز ورزش ایروبیک(تغییر سایزی) می باشد که همگی با آن آشنایی دارید. این ورزش تاثیر معجزه آسایی در کاهش وزن و حتی کاهش سایز دارد. شما می توانید زیر نظر یک کارشناس مربوط به این ورزش در باشگاه ها و حتی در منزل تمرینات خود را انجام دهید.

به خاطر داشته باشید لازم است که برای کاهش و تغییر سایز مواد غذایی کربوهیدرات دار را تا حد ممکن کم و یا حذف کنید. موادی مانند برنج باعث افزایش تجمع چربی در برخی نواحی بدن مانند شکم می شود که فرم دهی و کاهش وزن در این قسمت کار چندان ساده ای نیست. برای داشتن اندامی ایده آل باید وعده های غذایی خود را بالانس کنید و این بدان معنی است که هر وعده می‌بایست حاوی تمامی مواد غذایی (کربوهیدرات، پروتئین و چربی) و با نسبت‌های مشخص باشد.

فراموش نکنید که ضروری است آب را به‌عنوان نوشیدنی اصلی خود درآورید. آب تاثیر به سزایی در کاهش وزن و تغییر سایز دارد و علاوه بر آن طراوت پوست را حفظ می کند و از شل شدن آن جلوگیری می کند.‌

همچنین فراموش نکنید که بهتر است هر چه زودتر به رختخواب بروید زیرا کسر خواب باعث افزایش هورمون کورتیزول می‌شود که باعث تجمع چربی ها می شود که تغییر سایز را به سختی امکان پذیر می سازد. ناحیه ی پایین شکم و پهلوها دو قسمتی هستند که با ورزش و رژیم غذایی به سختی لاغر می شوند و کاهش سایز و وزن در آن ها مستلزم تلاش بیشتری است.

اولین چیزی که باید بدانید این است که لاغر کردن و تغییر سایز فقط یک قسمت از بدن غیرممکن است. به صورتی که با رژیم و ورزش، کاهش چربی طبق یک قاعده کلی صورت می‌گیرد و تمام قسمت‌های بدن لاغر می‌شوند و قسمتی از بدن که سریع‌تر چاق می‌شود، به ‌همان نسبت دیرتر از سایر قسمت‌های بدن لاغرمی‌شود.

در نظر داشته باشید اگر مقدار کالری دریافتی شما بیش از کالری باشد که می‌سوزانید، حتی با ورزش هم، چربی‌ها‌ی زائد آب نمی‌شوند و تغییر سایز ایجاد نمی شود. شما می‌توانید بجای 2یا 3 وعده غذایی در روز، 5 وعده غذایی کوچک بخورید، یعنی غذای خود را به جای 3 وعده به 5 وعده تبدیل کنید. اما باید مراقب باشید که زیاده روی نکنید.